Suunnittelemme sulkapaallovuoroa ja jos kiinnostaa osallistua niin ilmoita Johannalle. Paikkana olisi Tennari.

Usein kysyttyä koronaviruksesta ja diabeteksestaOtsikko

Olemme koonneet verkkosivuillemme tietopaketin koronavirustaudista ja diabeteksesta. Jatkuvasti päivittyvä tietopaketti löytyy osoitteesta https://www.diabetes.fi/korona

Neuvontapuhelimemme palvelee poikkeuksellisesti joka arkipäivä klo 8-15, katso soitto-ohjeet tästä. Jos olet jäsen, voit soittaa myös vain jäsenillemme tarkoitettuun numeroon. Löydät numeron esimerkiksi Jäsenille-sivulta.

Diabetesliiton keskustoimiston henkilökunta Tampereella tekee nyt pääsääntöisesti etätöitä. Tavoitat meidät sähköpostitse ja puhelimitse kuten ennenkin. Puhelinvaihteemme numerossa p. 03 2860 111 palvelee arkipäivisin klo 9-13. Muistathan myös some-kanavamme; olemme aktiivisia Facebookissa, Twitterissä ja Instagramissa.

Tresiba-insuliinille rajoittamaton erityiskorvattavuus 1.9.2018 alkaen

Lääkkeiden hintalautakunta on myöntänyt Tresiba®-valmisteelle (degludekinsuliini) rajoittamattoman erityiskorvattavuuden (100%) aikuisten, nuorten ja 1-vuotiaiden ja sitä vanhempien lasten tyypin 1 ja tyypin 2 diabeteksen hoitoon.

Rajoittamaton erityiskorvattavuus on voimassa 1.9.2018 alkaen. Erityiskorvattavuutteen riittää jatkossa, että henkilölle on myönnetty normaali korvausoikeus diabeteksen insuliinihoitoon (Diabetes, insuliinihoito 103).

Tresiba® on pitkävaikutteinen perusinsuliini.

Humalog-valmisteiden KELA-korvattavuudessa muutoksia 1.10.2018 alkaen

Humalog 100 yksikköä/ml KwikPen ja Humalog 100 yksikköä/ml kynänsäiliö -valmisteiden KELA-korvattavuus päättyy 30.9.2018.

Näitä valmisteita käyttäviä kehotetaan ottamaan yhteyttä hoitavaan lääkäriin tai terveydenhuollon yksikköön ennen korvattavuuden päättymistä, jotta lääkityksen jatkuvuus voidaan turvata keskeytyksettä.

Humalog on pikavaikutteinen lispro-insuliini. Lispro-insuliinista on saatavilla biosimilaari nimeltä Insulin lispro Sanofi.

KELA-korvaus säilyy Humalog Junior KwikPenissä, Humalog 200 yksikköä/ml KwikPenissä ja Humalog-injektiopullossa.

Tyypi 2 diabeteslääkekorvaukset

Diabetesliitto vastusti voimakkaasti tyypin 2 diabeteslääkkeidenkorvausleikkauksia.
Edustkunta edellytti lakisa hyväksyessään, että hallistys seuraa tarkasti leikkausten vaikutusta diabeetikoille.
Auta liittoa tekemään tätä vastaamalla liiton kyseyyn miten alentuneet korvaukset ovat vaikuttanet sinun elämään.

Odotamme vastauksia kaikenlaisilta diabeetikoilta, jotka käyttävät insuliinin lisäksi tai pelkästään muita diabeteslääkkeitä kuin insuliinia.

Pääset kyselyyn tästä: https://www.diabetes.fi/yhteiso/vaikuttaminen/laakekorvaukset/kysely_laakekorvauksista

Kuinka hyvin tunnet tyypin 1 diabeteksesi?

Kokeile D1-avainta

Oletko tyypin 1 diabeetikko ja kaipaat ideoita omaan hoitoosi?
Kokeile D1-avaimen avulla, tunnetko tyypin 1 diabeteksen hoidon eri osa-alueita.
D1-avain on sähköinen omahoidon osaamisen arviointiväline tyypin 1 diabeteksesta sairastaville aikuisille. D1-avaimella selvität, kuinka hyvin tunnet diabeteksen ja omaa hoitoosi vaikuttavia asioita.

D1-avain löytyy osoitteesta https://www.diabetes.fi/d-opisto/d1-avain