Mitä haluatte

"Neljä vuotta, eikä suotta"

Tiistai 26.1.2016 klo 7:28 - Paula Toivola - entinen hallituksen jäsen

Syksyllä 2011 sairaanhoitaja opintoni olivat siinä vaiheessa että aloin opiskelutoverini kanssa tekemään opinnäytetyötä. Opinnäytetyömme aiheeksi muodostui ”Diabeetikoiden elämänlaadun arviointi”. Opinnäytetyössä käytimme ADDQoL19 – elämänlaatumittaria ja kohderyhmäksemme muodostui Lohjan Diabetesyhdistyksen jäsenet jotka olivat täysi-ikäisiä ja sairastaneet diabetesta vähintään vuoden ajan. Tällöin alkoi yhteistyö Saukon Katin kanssa. Samoihin aikoihin olin erään toisen opiskelutoverin kanssa tekemässä vertaistukiprojektia Lohjan Diabetesyhdistyksen perhekerhossa, tämäkin projekti koulutyöhön liittyvä. Tässä yhteydessä tutustuin Aatisen Metteen. Näiden yhteyksien kautta osallistuin yhdistyksen syyskokoukseen ja pienen mietinnän jälkeen uskalsin lähteä mukaan hallitukseen. Vuoden 2012 aikana suunnittelin ja tein hallituksen tuella sekä ehdotuksia hyödyntäen yhdistykselle esitteen. Esitteen tekemiseen sain ideaa ja ohjeistusta vuoden 2012 järjestöpäiviltä jotka Diabetesliitto järjesti Jyväskylässä 10.–11.3.2012. Loppuvuodesta 2013 toimittaja Katja Holopainen teki jutun Diabetes-lehteen yhdistyksen sukupolvenvaihdoksesta. Lohjan Diabetesyhdistyksen pitkäaikainen puheenjohtaja Jorma Saukko oli jäämässä pois tehtävästään.

Paula_Toivola_009.jpg

Ensimmäisen hallitusvuoteni aikana kävin kotisivukoulutuksen Tampereen Yliopistolla ja Uudet toimijat kurssin Tampereella Diabeteskeskuksessa. Tässä yhteydessä tutustuin ensi kertaa Nuorten Diabetesyhdistyksen hallituksen jäseniin. Vuosien 2012 ja 2013 aikana Kati Saukko opasti minua kotisivujen ylläpitämiseen, jäsenasioidenhoitamiseen ja pikku hiljaa myös jäsentiedotteen tekemiseen. Syksyn  2013 tiedote olikin jo minun tekemä, sillä myös Kati oli jäämässä pois hallituksesta. Nuorten Diabetesyhdistyksellä on tapana järjestää tapahtumia ympäri Suomea, koska kyseessä on valtakunnallinen yhdistys. Verkostoiduin nuorten yhdistyksen hallituksen jäsenten kanssa ja näin nuorille aikuisille (18-30v) mökkiviikonloppu järjestettiin syksyllä vuonna 2013 Lohjan seudulla, Grantorpissa Karjaalla.

Yhdistyksen hallituksessa toimiminen kasvattaa, rohkaisee ja kehittää vuorovaikutustaitoja. Yhdistystoiminta ja hallitustyö ovat myös hyviä valttikortteja työnhaussa. Hain sairaanhoitajan paikkaa useaan otteeseen samalta työnantajalta ja toisessa haastattelussa esimies totesi että ”Tämä oli se nainen, jolla on paljon harrastuksia. Kerro vaikka niistä.” Hallituksen jäsenenä pääsee mukaan Diabetesliiton järjestämiin tapahtumiin jossa pystyy verkostoitumaan muiden yhdistysaktiivien kanssa ja suunnitella yhteistä toimintaa, joihin voi hakea Diabetesliiton myöntämää alueellista toiminta-avustusta. Yhdistystoiminta oli tässä vaiheessa muodostunut mukavaksi harrastukseksi sekä tuonut sisältöä elämään, joten vuoden 2014 alusta lähdin mukaan myös Nuorten Diabetesyhdistyksen hallitukseen. Nuorten Diabetesyhdistyksessä hoidan sihteerin tehtävää. Vuoden 2014 aikana Lohjan Diabetesyhdistys teki yhteistyötä kahden eri diabetesyhdistyksen kanssa: Porin perhekerhon kanssa järjestettiin maaliskuussa retki Turun Caribialle uimaan ja syömään sekä Karkkilan Seudun Diabetesyhdistyksen jäsenten kanssa lähdettiin Haltian Luontokeskukseen sekä Nuuksion Kansallispuistoon retkelle. Vuonna 2014 järjestettiin myös Diabetespäivän tapahtuma tavoista poiketen Nummelassa, kun yleensä suurin osa tapahtumista sijoittuu Lohjalle. Vuosina 2014 ja 2015 yhdistys teki yhteistyötä Kirsi Vasalan kanssa ja oli mukana Lohjalla naisten Kevätviuhahdus tapahtumassa.

jalkeen_viuhahduksen2.jpg

Tässä vaiheessa minulle tuli Diabetesliitosta yhteydenotto jossa tiedusteltiin että lähtisinkö mukaan nuorille 14-16vuotiaille diabeetikoille suunnattuun vertaistuelliseen ”Ykkösklubi” projektiin. Projekti vaikutti kiinnostavalta joten lähdin mielelläni mukaan. Diabetesliiton ja Nuorten Akatemian järjestämän MAHIS -ryhmänohjaaja koulutuksen jälkeen, lähdin kahden muun Ykkösklubi kummin kanssa vetämään pilotti ryhmää Jorvin Sairaalaan, tämä projekti oli mielenkiintoinen ja se kesti vuoden ajan. Toukokuussa 2014 sain tunnustuspalkinnon Diabetesliitolta, perusteluina palkinnon saamiselle oli: ”Toimii kahden yhdistyksen (Lohjan Diabetesyhdistys ry ja Nuorten Diabetesyhdistys ry) hallituksen jäsenenä. On ollut aktiivinen toiminnan kehittämisessä ja pyrkinyt tekemään yhteistyötä laajasti muidenkin yhdistysten kanssa. Ensimmäisiä Ykkösklubin kummeja nuoremmille diabeetikoille.”

17_05_2014_Tunnustuspalkinto.jpg

Vuonna 2013 järjestin yhdistyksen tarjoaman nuorten illallisen Lohjalla, jonne tuli yksi nuori aikuinen josta myöhemmin värväsin itselleni kummikaverin Lohjan Ykkösklubiryhmää varten. Vuoden 2014 illallisella oli tämän tutun nuoren aikuisen lisäksi peräti kolme uutta nuorta, joten nuorten toiminnalle on tarvetta. Nuorten toiminnan osalta näyttää siltä, että nuorten ryhmä tuntuu kasvavan perhekerhosta alkaen, kun pienestä pitäen on mukana yhdistyksen toiminnassa, se kantaa myös tulevaisuuteen, vertaistuessa on voimaa. Vuoden 2014 loppupuolella ehdotin Ykkösklubi toiminnan aloittamista my

ös Lohjan Sairaalan lasten poliklinikalla ja tästä innostui heti lastenpoliklinikan diabetestiimi. Ensimmäinen Lohjan Ykkösklubi ryhmä kokoontui syksyn 2015 aikana. Vuonna 2015 yhdistys teki retken Samppalinnan kesäteatteriin katsomaan ”Happy Days-Onnenpäivät” musikaalia sekä syksyllä tehtiin retki Studio Pasilaan katsomaan Mika Nuojuan ja Martti Suosalon tähdittämää esitystä ”Kiviä taskussa”.

Kun valmistuin sairaanhoitajaksi, innostuin käyttämään kesät aktiivisesti kesäteatteriharrastuksen parissa ja niihin on kulunut oma osansa vapaa-ajasta. Laulamista olen harrastanut vuodesta 1998 lähtien kuorossa ja syksystä 2014 lähtien yksinlaulua Kauniaisten Musiikkiopistolla. Vuoden 2015 alussa lähdin mukaan paikallisen Tehyn ammattiosaston hallitukseen sihteeriksi ja samaisena vuonna minut valittiin taloyhtiön hallitukseen. Se mitä vapaa-aikaa vielä jää, pyrin käyttämään liikunnalliseen toimintaan sekä perheen, sukulaisten ja ystävien kanssa ajanviettoa.

Vuoden 2015 loppupuolella alkoi tuntua että vapaa-ajan ongelmia ei ole ja tekemistä tuntui riittävän paljon. Alkoi tulla tunne ettei kaikista aktiviteeteista selviä niin hyvin kuin haluaisi. Aloin punnitsemaan mistä harrastuksista voisin luopua. Teatteriharrastus on vienyt mukanaan, laulamisharrastus on ollut pitkään osa elämää ja se on osa minua. Tämän harkinnan jälkeen jäljelle jäi hallitustyöt. Mistä voisin jäädä pois? - Tehy, Nuorten Diabetesyhdistys vai Lohjan Diabetesyhdistys? Alkoi tulla tunne että Lohjan Diabetesyhdistyksessä olen ollut jo neljän vuoden ajan, tämä neljän vuoden matka on kasvattanut minua valtavasti ihmisenä sekä diabeetikkona. Päätös ei ollut helppo, mutta tehtävä se oli. Minusta tuntui, että olen täyttänyt tehtäväni Lohjan Diabetesyhdistyksessä ainakin tällä erää. Kotoa sain eväitä tämän päätöksen tekoon seuraavasti: ”Yhdistyksen hallitustyö on sellaista, että jos tuleekin tunne että haluat takaisin mukaan toimintaan, aivan varmasti pääset. ”

kuvakollaasiin_5.jpg

Olen rohkaistunut puhumaan enemmän sekä oppinut kokouskäytäntöjä. Lohjan Diabetesyhdistyksestä sai laajan ”opintopaketin” joka sisälsi jäsenasioidenhoitoa, sihteerin tehtäviä, nuorten toiminnan suunnittelua, yhteistyötä muiden diabetesyhdistysten kanssa, tiedottajan sekä kotisivujen päivittäjän hommia ja retkien suunnittelua sekä järjestämistä. Kaikkeen tähän tuli innostus omasta sisimmästäni ja Lohjan Diabetesyhdistys antoi monta mahdollisuutta ideoiden toteuttamiseen sekä suhtautui asioihin positiivisesti.

Haluan kiittää yhdistyksen hallituksen jäseniä vuosilta 2012–2015, Kiitos teille kaikille tuesta, avusta ja kannustamisesta. Toivotan kaikille jäsenille hyvää alkanutta vuotta ja pidetään lippu korkealla! J Olkaa aktiivisia ja osallistukaa yhdistyksen järjestämään toimintaan.

P1210320.jpeg

Keväisin terveisin: Paula

P.S. Tervetuloa Vihdin Teatteriin tulevana kesänä, luvassa Markku Hyvösen ohjaama ja käsikirjoittama ”Äkkilähtö Tallinnaan!”