Liikuntaa syksyksi, mitä haluatte?

HUOM! GARDA järven matka 13-18.10.2019. Lisätietoja tapahtumakalenterissa

Puheenjohtajan pohdintaa syyskokouksen keskusteluista

Keskiviikko 19.11.2014 - Mette Aatinen, Puheenjohtaja

Yhdistys piti syyskokouksen 18.11. ja vilkas kokous se olikin. Ensi vuoden toimintasuunnitelmaan kirjattiin mm. vuosia odotettu perheleiri, joka järjestetään yhteistyössä naapuriyhdistysten kanssa, kolme luentoa vuoden aikana, nuorisotoimintaa, liikuntaa ja retkiä. Suunnitelma ilmestyy näillä sivuillakin, niin sovittiin kokouksessa.

Syyskokous kokoontuu suunnittelemaan tulevan vuoden toimintaa, mutta tällä kertaa kiihkeimmän keskustelun kärki osui kuluvaan vuoteen. On aina mielenkiintoista, miten monenlaisia ambitioita yhdistystoiminnassa on läsnä: toimintaan hakeutuvat mukaan ihmiset, jotka haluavat vaikuttaa asioihin ja esillä ovat yleensä sekä henkilökohtaiset että yhteiset tavoitteet. Nyt käydyssä kokouksessa halusivat jäsenet painottaa senioreiden asemaa yhdistyksen toiminnassa ja päätöksenteossa – ja heitähän onkin jäsenistä enemmistö. Enemmistö halusi, että yhdistys tarjoaa ensi vuonna enemmän toimintaa vanhemmille jäsenilleen ja erityisesti kuntosaliharjoittelua nimenomaan senioreille tarkoitetulla kuntosalilla. Näin siis tehdään, ja keilaus jää kokeiluksi, joka päättyy joulukuun alussa.

Yhdistyksen hallitus on halunnut tänä vuonna kokeilla erilaisia toimintoja ja toteutuksia, jotka on tehty eri tavalla kuin ennen. Tästä on odotetusti saatu monenlaista palautetta: välillä on ajankohta tai paikka valittu väärin, joidenkin mielestä lajit ovat väärin valittuja, ja ainakin hinta ja kustannukset ovat olleet vääränlaisia, joskus myös ihmiset. Tulijoita on kuitenkin ollut ihan mukavasti. On hyvä saada palautetta yhdistyksen kokouksessa, koska toimintatapoja voidaan muuttaa, voidaan kokeilla uutta ja palata vanhaan, jos se on parempi vaihtoehto. Sellaistahan kehittäminen aina on. Olisi kuitenkin hyvä tuoda esille myös myönteistä ja antaa kannustavaakin palautetta, vaikka se ei tiettävästi ole suomalaisille luontaista.

Mikä on onnistunut?

Tämän vuoden hallitus on ollut aktiivinen ja saanut paljon aikaan. Syyskokouksen keskustelussa ei juuri nostettu esiin onnistumisia, ja sen vuoksi haluan noteerata niitä tässä. Ensinnäkin perhekerho on tarjonnut merkittävää tukea isolle joukolle perheitä ja kustannukset ovat jääneet pieniksi suhteessa toiminnan volyymiin, kun perhekerhon retkiin on saatu tukea lahjoituksella ja Diabetesliiton avustuksena. Toiseksi kokouksessakin esiin tuotu tiedottaminen on onnistunut niin hienosti, että olemme saaneet kehuja tiedotteesta myös liitosta. Nettisivut ovat aina ajan tasalla ja hyvin tehdyt, mikä ei suinkaan ole itsestäänselvyys yhdistysmaailmassa. Onnistumisia ovat myös olleet viime viikon diabetespäivän tapahtumat Nummelassa ja Lempolan apteekissa, kesäinen Haltian retki yhteistyössä Karkkilan yhdistyksen kanssa, ja myös kokouksessa eniten kritisoidut kuntosali- ja keilauskokeilut sekä rahoituksen saaminen alueavustuksista. Eiköhän teatterireissuillakin ole ollut hauskaa?

Millä onnistumista mitataan?

Milloin yhdistyksen toiminta on onnistunutta, mikä on onnistumisen mittari? Perhekerhossa, retkillä, diabetespäivän tapahtumissa ja keilaamassa on ollut väkeä runsaasti, joten ne onnistuivat ainakin yleisömäärän suhteen. Nuorisotoiminnan kokeilut onnistuivat laadullisesti, vaikka mukaan ei tullut suurta joukkoa. Vielä, huomio. Luennot ovat olleet kiinnostavia ja herättäneet keskustelua: ovat siis olleet onnistuneita. Ja ensimmäistä kertaa vuosiin järjestettiin jotain toimintaa myös Vihdissä.

Jotain kertoo onnistumisesta sekin, että nykyisestä hallituksesta kaikki halusivat jatkaa ja kaikki myös valittiin uudelleen hallitukseen. Omasta mielestäni se on merkittävä onnistuminen, koska se kertoo siitä, että hallituksen kesken yhteistyö onnistuu ja tuntuu mielekkäältä.

Yhdistyksessä tehdään vapaaehtoistyötä

Olen puheenjohtajana koko ajan painottanut sitä, että vapaaehtoistyön on tunnuttava mukavalta ja itselle sopivalta, koska kukaan meistä ei saa palkkaa tästä harrastuksesta. Harvoin saa myöskään kiitosta. Tätä tehdään palkkatyön, perhevelvollisuuksien ja muun elämän ohessa, omalla ajalla yhteiseksi hyväksi. Kaikki hallituksessa mukana olleet tietävät tämän. Onnistuminen on sekin, että nykyinen hallitus on ollut valmis kehittämään omaa toimintaansa liiton avustuksella. Se on vaatinut lisää ylimääräistä oman ajan panostamista ja mielenkiintoa. Olenkin jyrkästi eri mieltä sen kokouksessa heitetyn kommentin kanssa, että hallituksen kokouksissa ei saisi olla mukavaa: kyllä saa ja pitää olla, ja onneksi onkin.

Katse eteenpäin

On totta, että Lohjan Diabetesyhdistyksessä on eniten iäkkäitä jäseniä: 73 % jäsenistä on yli 55-vuotiaita. Tarkoittaako se sitä, että tälle ikäryhmälle, tai lapsiperheille, tai nuorille täytyy jatkuvasti tarjota erikseen toimintaa? Itse ajattelen, että ajanmukainen tavoite olisi järjestää toimintaa ilman ikärajoja, ja tätähän juuri kokeiltiin tänä syksynä. Jäseniksi kuitenkin tavoitellaan kaiken ikäisiä diabeetikkoja. Minkä tahansa yhdistyksen hallituksen päätehtävä on toiminnan jatkuvuuden turvaaminen, mikä toisin sanoen tarkoittaa jäsenmäärän kasvattamista myös tulevaisuudessa. Tästäkin syystä toimintaa on tarjottava myös nuoremmille ja erityisesti pyrittävä saamaan mukaan ne aikuiset, vielä työelämässä olevat kakkostyypin diabeetikot, jotka tallustavat tietään autuaan tietämättöminä sairaudestaan ja sen vaikutuksista.

Harvinaisen aktiivinen syyskokous on nyt lyönyt lukkoon toimintasuunnitelman, jota hallitus ryhtyy toteuttamaan. Toivon kaikille mukana oleville hyvää alkutalvea ja toivotan kaikki mukaan kehittämään tästä hyvää yhdistystoimintaa. Hallitukselle kiitos vapaaehtoistyöstä, huumorintajusta, innostuksesta ja yhteishengestä.

Mette Aatinen, puheenjohtaja

27.11.2014 22:31  Kati M. Tampereelta

Hienoa, että nostat kirjoituksessasi esiin yhdistyksenne onnistumisia! Yhdistyksen toiminnassa ei tarvitse aina hakea uutta ja kehitettävää, jos jokin jo toimii hyvin ja tehokkaasti. Osallistujamäärä on hyvä onnistumisen mittari, mutta samalla tavalla onnistumisesta kertoo se, että hallitus haluaa jatkaa toimintaansa. Ja olet aivan oikeassa siinä, että hallituksen kokouksissa saa olla hauskaa, vai pitäisikö sanoa, että pitää olla hauskaa, että toimintaa jaksaa toteuttaa!
Voisin vielä kirjoittaa teille terveisinä, että yhdistyksenne tiedottaminen on loistavaa. On mukava lukea kokemuksia kokouksista ja tapahtumista. Eihän yhdistystoiminnan tarvitse olla paperinmakuista päätöksentekoa ja puurtamista.