Toivotamme hyvää juhannusta ja kesää

Kesäretki Luontokeskus Haltiaan ja Nuuksion Kansallispuistoon

Tiistai 10.6.2014 - Paula Toivola

haltia.jpg

Tänä vuonna päätimme yhdistyksen hallituksessa, että perinteinen leporannan kesäpäivä jää tänä vuonna järjestämättä ja sen tilalla satsaamme energiamme yhteiseen kesäretkeen Karkkilan Seudun Diabetesyhdistyksen kanssa. Retkemme suuntautui 7.6.2014 Luontokeskus Haltiaan ja Nuuksion Kansallispuistoon. Retkellä oli mukana kaiken kaikkiaan 57 lähtijää, Lohjalta 32 ja Karkkilasta 25. Retkipäivä oli suunniteltu niin, että ohjelma sopii koko perheelle.

Ennen klo 11 saavuimme Haltiaan, olimme ajoissa Haltiassa joten ehdimme ennen opastetun kierroksen alkamista tutustua Haltian luonto myymälään sekä yhteen pieneen näyttelyyn. Klo 11 alkoivat opastetut kierrokset, kolmessa eri ryhmässä. Ryhmät jakautuivat niin että sekä Karkkilan yhdistyksen että Lohjan yhdistyksen väkeä saattoi olla samassa ryhmässä. Ryhmien jaossa huomioitiin myös liikuntarajoitteiset sekä lapset. Opastuksen aiheeksi olimme valinneet Suomen luonto, opastus oli oikein hyvä ja mielenkiintoinen.

haltiasta_2.jpg

Opastus oli oikein hyvä ja monipuolinen. Opastettu kierros kesti n. tunnin ajan, ja klo 12 oli Ruokailu ravintola Haltian seisovasta buffet pöydästä. Ruoka oli monipuolinen ja erittäin maittava. Moni mainitsikin juuri ruokailun yhtenä parhaista osista mitä retkeen kuului ;)

haltiasta_1.jpg

Opastuksen sekä ruokailun jälkeen oli vielä mahdollisuus vapaasti tutustua Haltiaan tai tehdä kierros Nuuksion Kansallispuistossa. Suurin osa retkellä olleista kävi kiertämässä 2km mittaisen Maahisen kierroksen, joka sopi myös liikuntarajoitteisille.

20140607_134925.jpg

Kun retki porukka oli riittävästi tutustunut Haltiaan sekä ollut ulkona, lähdettiin takaisin Lohjan Kirkkokenttää kohti, n. klo 15:00.

Retki oli kaikin puolin onnistunut ja retken osallistujat pitivät retken sisällöstä. Keräsimme vielä bussimatkalla palautetta osallistujilta siitä, mitä hyvää ja huonoa retkessä oli sekä minkälaisia retkiä ja toimintaa he jatkossa haluaisivat Lohjan Diabetesyhdistyksen järjestävän. Palautetta tuli runsaasti ja nyt hallituksella on avaimet siihen, minkälaista ohjelmaa & retkiä jäsenistö haluaa.

Minäkin selvisin retken järjestelyistä ja loppuraportin tekemisestä vaikka melko haastava koko retki kokonaisuuden järjestäminen oli, mutta nyt oppi monta asiaa mitä osaa jatkossa hoitaa paremmin. Hiljaa hyvä tulee... sanonta pätee myös retkien järjestämisessä ja vetämisessä.

KIITOS KAIKILLE RETKELLÄ MUKANA OLLEILLE !! =)

retkelaisia.jpg

Avainsanat: Luontokeskus Haltia, Nuuksion kansallispuisto