Uusimmat kirjoitukset

Pikakysely

Mitä haluatte

Tiedotus

Muistattehan että on mahdollisuus saada 5e avustus yhdistykseltä jalkojenhoitoon. Kerran syksyllä 2017 ja 2 kertaa vuonna 2018. Kuitti ja omat tiedot lähetetään Irma Suomelalle.

YHTEISTYÖSSÄ:

Upea Villa Arcadio ja Garda-järvi 16.-21.10.2016

Lähdimme sunnuntaina 16.10 aamulla varhain Milanoon 28 henkisen ryhmän kanssa. Ryhmämme koostui eripuolilta Suomea asuvista joten lohjalaisten lisäksi oli matkalaisia Tampereen seudulta, Helsingistä, Vihdistä ja Kajaanista ns. "sekalainen seurakunta".
Jaana Nakari oli  Milanossa meitä vastassa. Matkalla Gardalle poikkesimme Franciacortan viinitilalla. Tutustumisen ja maistelun jälkeen jatkoimme matkaamme Villa Arcadioon, missä majoittumisen jälkeen nautimme illallisen ja sen jälkeen väsyneenä vaivuimme untenmaille.

Maanantai alkoi tutustumisella Salón kaupunkiin, mistä matka jatkui Gardoneaan. Siellä vierailimme italialaisen Gabriele d´Annunzionin asuintalossa. Matka jatkui Cominciolinin perhetilalle, missä oliivi- ja viininviljelyn taito on siirtynyt sukupolvelta toiselle vuodesta 1562 alkaen.
Tutustumisen ja maistelun jälkeen palasimme Villa Arcadioon, yhteiselle illalliselle.

Tiistaina vuorossa oli matkan kohokohta Venetsia.
Bussi kuljetti meidät ennestään tutun Piedron kyydissä Tronchetoon, mistä jatkoimme veneellä upeaa Venetsiaa mereltä päin ihaillen ja vilkasta meriliikennettä ihmetellen.

San Marcon tori oli veden vallassa, joten kuljimme Jaanan opastuksella syrjäisten  kujien kautta Rialtolle.

Saimme myös mahdollisuuden kondolilla ajeluun ja  ihmetellä kapeilla väylillä kulkevaa liikennettä ohitellessamme hienoja taloja ja asumuksia. Mieleen jäi varmasti myös kapeilla kujilla pikavauhtia kulkevan jonon ja Jaanan perässä pysyminen.

Ruokailimme myös pienessä paikallisessa ravintolassa ja ehtipä jotkut nauttimaan kuuluisassa Harry´s baarissa Bellinit.

Keskiviikkona oli vapaapäivä. Suurin osa matkalaisista kävi  "ostoksilla"  läheisessä Salòn kaupungissa. Kaupunki oli kävelymatkan päässä.
Useat meistä "laskeutuivatkin vuorilta" jalkapatikalla Jaanan neuvomia oikopolkuja pitkin kaupunkiin.

Olipa autokyytiäkin tarjolla  yhden uskaliaan matkalaisen vuokraamalla autolla, joten kaikilla oli mahdollisuus päästä kaupungille.

Hieman pettyneenä totesimme, että useat liikkeet olivat suljettuja sesongin ollessa jo loppupuolella. Vastaantulijoista useimmat olivatkin tuttuja, liekö siesta aika pitänyt paikalliset poissa kaduilta ja ravintoloista. Kyllä edullisia ostoksiakin sentään jotkut kertoivat tehneensä.

Torstaina vuorossa oli Dolomiitit, Madonna di Campiglio.
Aamiaisen jälkeen lähdimme Piedron kyydissä kohti vuoristoa

Vierailimme upeilla Nardiksen vesiputouksilla. Putouksille kävellessämme raikkaassa ilmassa huomasimme melkoisen suuret "jätökset" polun varressa. Arvelumme mukaan karhu oli juuri ennen meitä tallustanut samaa reittiä!

Vuoristolounaan nautimme viehättävässä ravintolassa, missä saimme nautia myös italialaiseen tapaan  paikallista mustikka grappaa digestiivinä !

Riva Del Gardan kautta jatkoimme matkaa ja ajoimme uusia maisemia ihaillen järven länsirantaa pitkin kohti Villa Arcadiota.

Yhteinen läksiäisillallinen oli katettu Villa Arcadion ravintolaan. Paikallinen komeaääninen laulaja viihdytti meitä ja kaikilla oli "vapaan sanan" mahdollisuus. Juttua ja naurua riitti erilaisia tarinoita ja vitsejä  kuunnellessa.

Perjantai olikin jo kotiinlähtö päivä ja aamiaisen jälkeen jätimme jäähyväiset Villa Arcadiolle. Pysähdyimme ostoksille Franciacortan Outletiin, jossa oli suuri määrä merkkiliikkeitä ja mahdollisuus ostoksiin. Ostoskuumeesta selvittiin nopeasti ja pääsimme jatkamaan matkaa Bergamoon. Siellä nautimme lounaan vanhan kaupungin mielenkiintoisessa ravintolassa.

Lounaan jälkeen jatkoimme kohti Milanoa ja Malpensan lentokenttää, mistä
Finnairin siivin pääsimme iltamyöhällä Helsinkiin ja kotiin.

Matkalaiset olivat  tyytyväisiä. Ilmat olivat meille suosiolliset, näimme paljon mielenkiintoisia paikkoja ja kuulimme historiaa ja tarinoita. Villa Arcadion ja Jaanan luoma ilmapiiri ja huolehtiminen tekivät jälleen kerran olomme kotoisaksi. Kiitos kaikille!